Hoe neemt Pensioenfonds ING de mening van de deelnemers mee in zijn beleggingsbeleid?

Naam:

Status:

Al Houppermans (72)
Gepensioneerd, voorheen ING

Na 41 jaar bij ING te hebben gewerkt als verzekeringsadviseur ging ik na een reorganisatie in 2010 met vervroegd pensioen. Vrijwel meteen ben ik toen begonnen met vrijwilligerswerk. Zo heb ik acht jaar lang de begeleiding en het vervoer van meervoudig gehandicapten op me genomen. Tot de dag van vandaag ben ik chauffeur bij De Wensbus, een organisatie die oudere mensen vervoert die niet de mogelijkheden hebben om met het openbaar vervoer te reizen. De belangrijkste ontdekking die ik heb gedaan is dat de voldoening die je krijgt als je zinvol vrijwilligerswerk doet vele malen groter is dan het verdienen van geld. Naast het chaufferen sport ik drie à vier keer per week en klus ik regelmatig bij mijn dochters. Nee, vervelen doe ik mij niet.

Mijn vraag

De primaire taak van een pensioenfonds is in mijn ogen om ervoor te zorgen dat de premies die betaald zijn door de deelnemers van het Fonds zo goed mogelijk worden belegd. Hoe waak je er als bestuur van Pensioenfonds ING voor dat het beleggingsbeleid wordt beïnvloed door activistische stromingen, die op basis van ideologie of sentiment beleggingen willen doen in onrendabele duurzame doelen?

De voldoening die je krijgt als je zinvol vrijwilligerswerk doet is vele malen groter dan het verdienen van geld

Al Houppermans

Het antwoord van Pensioenfonds ING

Wim van Iersel, Directeur Beleggingen Pensioenfonds ING:

“Ons belegd vermogen maakt ons verantwoordelijk.” Dat waren mijn woorden in een special over maatschappelijk verantwoord beleggen. Om alle pensioenen nu en in de toekomst te kunnen betalen, is rendement nodig. Dat rendement wil Pensioenfonds ING op een maatschappelijk verantwoorde wijze behalen. Het Fonds gelooft dat maatschappelijk verantwoord beleggen en rendement hand in hand kunnen gaan. Omdat het belegd vermogen niet van Pensioenfonds ING, maar van en voor u is, is uw mening belangrijk. Met regelmaat onderzoeken we daarom wat onze deelnemers vinden van ons beleggingsbeleid. Dat doen we in grotere kwantitatieve onderzoeken, maar bijvoorbeeld ook door met kleinere groepen deelnemers hierover in gesprek te gaan.